عوامل تاثیرگذار در قیمت ناوادنی
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

تمام مقاطع فولادی مورد استفاده در ساخت یک ساختمان مطمئناً مهم هستند. همچنین تغییرات قیمت در هر یک از این قطعات تاثیر مهمی در هزینه نهایی پروژه دارد. یکی از این محصولات ناودانی است که از ۲ بال عمود بر یک بدنه تشکیل شده است که می توانند موازی یا عمود بر یکدیگر باشند. توجه داشته باشید که اگر تغییراتی در قیمت ناودانی ایجاد شود، می تواند هزینه های غیرمنتظره ای را برای پروژه شما به همراه داشته باشد. اما به نظر شما چه عواملی ممکن است بر قیمت ناودانی تاثیر بگذارد؟ در این متن قصد داریم تمامی عوامل موثر بر قیمت این محصول را با شما در میان بگذاریم. قبل از آشنایی با این موارد، بهتر است ابتدا کمی ناودانی را بشناسید.

ناودانی چیست؟

ناودانی ها پروفیل های باز هستند که در ساختمان ها کاربرد زیادی دارند. ناودانی ها علاوه بر ساختمان، به دلیل شکل ظاهری، در ساخت چارچوب ها، انواع ماشین آلات، کامیون ها، انواع تشکیلات دریایی، تجهیزات ساختمانی و … کاربرد فراوانی دارند که ظاهر ناودانی ها به این صورت است که از یک بدن و دو بال تشکیل شده است، قسمت بدن به صورت افقی و بال ها عمود بر بدن قرار می گیرند. ناودانی ها از فولاد کربن ساخته شده اند و شکلی مانند حرف U انگلیسی دارند. ناودانی ها از مواد مختلفی تولید می شوند و هر یک کاربرد خاصی دارند بنابراین نوع ناودانی یکی از عوامل موثر بر قیمت ناودانی است.

انواع ناودانی ها

ناودانی مانند هر محصول دیگری از نظر ظاهر، جنس و … انواع مختلفی دارد .انواع ناودانی شامل نبشی لقمه، نبشی اسپیرال، نبشی ضد زنگ، نبشی گالوانیزه، نبشی T316 و نبشی A36 می باشد. همچنین ناودانی ها از نظر ظاهری به 2 دسته ساده و مشبک و از نظر جنس به 6 دسته آهنی، گالوانیزه، استیل، پی وی سی، پلاستیک و ام دی اف تقسیم می شوند. ناودانی ها از نظر روش تولید به 2 دسته نبشی پرسی و نبشی فابریک تقسیم می شوند.

انواع ناودانی بر اساس استاندارد

ناودانی ها طبق استاندارد به دو دسته UPN و UPE تقسیم می شوند. دو نوع ناودانی فقط در شکل بال ها متفاوت هستند، ناودانی استاندارد UPE دارای بال های موازی با ضخامت یکسان و ناودانی استاندارد UPN دارای بال های موازی به شکل مخروطی است. ناودانی UPN به ناودانی اروپایی نیز معروف است.

کاربرد ناودانی

ناودانی ها به دلیل کارایی و ویژگی هایی که دارد دارای کاربردهای زیادی می باشد و از جمله این ویژگی های موجود می توان به مقاومت آن در برابر ضربه و نصب آسان آن اشاره کرد. کاربرد اصلی ناودانی در صنایعی مانند ساختمان سازی و خودروسازی است، اما کاربردهای این محصول ارزشمند تنها به این دو صنعت محدود نمی شود، بلکه در زمینه های دیگری نیز کاربرد دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. به عنوان پایه و اسکلت، برای ساخت اسکلت فلزی در تجهیزات فلزی، ساخت خرپا در ساختمان های بزرگ و بلند، ساخت اندود لوله، ساختمان های معماری و صنایع دریایی از دیگر کاربردهای ناودانی است.

قیمت ناودانی

قبل از ارائه قیمت انواع ناودانی، ابتدا بهتر است با نمونه های مختلف آن آشنا شوید. در واقع ناودانی ها را می توان از نظر وزن، طول یا جنس به انواع مختلفی تقسیم کرد که تاثیر مستقیمی بر قیمت ناودانی دارد. ناودانی ها در انواع، مدل ها، ضخامت ها و اندازه های مختلف تولید می شوند. حتی مشتری می تواند ناودانی با ابعاد مشخص را به همراه متریال مورد نظر سفارش دهد و با توجه به نیاز خود ناودانی مورد نظر را دریافت کند. مشخصاتی مانند پهنای جان، ضخامت بال، پهنای بال، ارتفاع جان، سطح مقطع و … در ناودانی ها بسیار مهم است و هر گونه تفاوت در هر یک از این موارد در عملکرد نهایی ناودانی ها تاثیرگذار است. در ادامه انواع ناودانی را بررسی می کنیم.

ناودانی فولاد 369

ناودانی بر اساس وزن

ناودانی ها بر اساس وزن به دو دسته سنگین و سبک تقسیم می شوند که نوع سنگین آن شامل اروپایی و هم وزن اروپایی است.

ناودانی بر اساس جنس

ناودانی ها نیز بر اساس جنس به کاررفته در تولید آن تقسیم بندی می شوند که شامل موارد زیر است:

  • ناودانی های فولادی

خاصیت استنلس استیل باعث شده است که این مدل ناودانی در مناطقی که بارندگی و رطوبت زیاد وجود دارد و ساختمان در معرض خوردگی است مورد استفاده قرار گیرد.

  • ناودانی آلومینیومی

یکی از نمونه های سبک ناودانی است و همچنین ناودانی آلومینیومی نقش تزئینی بیشتری دارد و برای زیباسازی ظاهر ساختمان های مجلل استفاده می شود.

  • ناودانی گالوانیزه

ناودانی گالوانیزه بیشتر در ستون ها و سقف ها استفاده می شود و افراد می توانند بنا به نیاز خود این ناودانی ها را سفارش دهند.

ناودانی بر اساس اندازه

  • قیمت ناودانی ۶

عدد قرار داده شده در جلوی ناودانی نشان دهنده اندازه این محصول فولادی است. همانطور که می دانید اندازه و ضخامت یک محصول یکی از عوامل اساسی در قیمت مقاطع می باشد. ناودانی ۶ یکی از سایزهایی است که مشتریان خاص خود را دارد و برخی از کارخانه های تولید کننده ناودانی این سایز را تولید و عرضه می کنند.

  • قیمت ناودانی ۸

این ناودانی دارای ارتفاع بال ۸ سانتی متر است. این بخش فولادی بر اساس استانداردهای اروپایی و ملی ساخته شده و از کیفیت بالایی برخوردار است. قیمت ناودانی ۸ بر اساس جنس آن تعیین می شود. جنس این محصول می تواند گالوانیزه، آلومینیوم، فولاد یا آهن باشد.

  • قیمت ناودانی ۱۰

در مورد این نوع ناودانی می توان به مقاومت بالا در برابر تنش ها و ضربه های فولادی اشاره کرد. ناودانی 10 فضای کمی را اشغال می کند. در ساخت این ناودانی از دو استاندارد UPE و UPN استفاده شده است. در قیمت گذاری این ناودانی فولادی به کیفیت و استانداردها و مواد اولیه مصرفی توجه شده است.

  • قیمت ناودانی ۱۲

یکی از پرتقاضاترین و پرکاربردترین محصولات فولادی موجود در بازار ناودانی، سایزهای ۶ تا ۱۴ می باشد که ناودان ۱۲ کاربردهای فراوانی از جمله ساخت چهارچوب درب و کابین خودرو، پشتیبانی لوله کشی، بازسازی دیوار، که با مهار وزن توسط ناودانی انجام می شود دارد. این محصول نسبت به سایزهای دیگر گرانتر است زیرا تقاضای زیادی در بازار دارد.

ناودانی فولاد 369

عوامل موثر بر قیمت ناودانی

قیمت ناودانی تحت تاثیر روش ساخت و کاربردهای آن است. ناودانی ساده نوعی پروفیل ساخته شده از ورق گرم و گالوانیزه سرد و گرم است. با این حال، ناودانی های توری در طول فرآیند نورد سرد یا گرم ورق فولادی به دست می آیند و در سازه های فولادی سبک و تولید قفسه استفاده می شوند. البته ناودانی ها را می توان بر اساس جنس استیل یا آلومینیومی نیز تقسیم بندی کرد. ناودانی های آلومینیومی در کارهای تزئینی، ساختمانی و ساخت کف تریلی و کامیون و انواع قالب های فلزی کاربرد دارد. ناودانی های فولادی به دلیل خاصیت ضد زنگ در محیط های مرطوب نیز مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به اینکه فولاد به دلیل آلیاژ به کار رفته در آن رنگ نمی گیرد، در صنایع مختلف به ویژه ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت ناودانی که در ابعاد ۸ میلی متر، ۱۰ میلی متر، ۱۶ میلی متر، ۱۴ میلی متر و ۱۲ میلی متر با ارتفاع ۳۰ تا ۴۰۰ میلی متر موجود است، متفاوت است. همچنین شرکت های تولیدی مختلف با توجه به نحوه تولید ناودانی قیمت های متفاوتی دارند. قیمت ناودانی به همراه ویژگی هایی مانند اندازه و جنس ناودانی به عوامل دیگری مانند قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا، ارزش سوخت و انرژی، قیمت مواد اولیه، نرخ تورم بستگی دارد.

  • تاثیر قیمت ارز بر قیمت ناودانی

امروزه قیمت ارز به عنوان عاملی موثر در تعیین قیمت تمامی محصولات محسوب می شود و معمولا کمتر کالایی را می یابید که تحت تاثیر قیمت ارز قرار نگیرد. نوسانات ارز عامل بسیار مهمی در قیمت ناودانی خواهد بود. بیشترین تاثیر آن روی ناودانی های وارداتی است.

  • تولید کنندگان ناودانی؛ موثرترین عامل در قیمت ناودانی

تجارت آهن و فولاد یک زمینه کاری است که سرمایه گذاران صنعتی زیادی را به خود جذب می کند و تنوع بسیار زیاد در تولیدکنندگان و کارخانجات ناودانی باعث رقابتی شدن قیمت آن در بازار می شود. امروزه در ساخت و ساز عوامل زیادی بر قیمت محصولات فولادی یا محصولات مورد نیاز ساختمانی اثرگذار است که می تواند باعث کاهش یا افزایش قیمت آن ها شود. در این متن تمامی این موارد را برای شما بررسی و توضیح داده ایم؛ برای شروع پروژه ساختمانی بهتر است علاوه بر استعلام قیمت ناودانی و قیمت آهن آلات، قیمت میلگرد امروزی را نیز در نظر بگیرید.

  • تاثیر قیمت آهن بر قیمت ناودانی

از آنجایی که ماده اصلی و اساسی هر محصول فولادی آهن است، قیمت آهن نیز می تواند یکی از عوامل موثر در قیمت ناودانی باشد. بنابراین قبل از خرید ناودانی و استفاده از آن برای پروژه، از قیمت آهن امروزی مطلع شوید.

  • عرضه و تقاضای ناودانی در بازار جهانی

در بازار آزاد این عرضه و تقاضا است که قیمت محصولات را تعیین می کند. به عنوان مثال دلایلی مانند جنگ های نظامی باعث کاهش عرضه فولاد می شود و شرایط دیگری مانند بازسازی پس از جنگ باعث افزایش تقاضا برای فولاد یا ناودانی می شود. این کاهش یا افزایش تقاضا تعیین کننده قیمت ناودانی است.

  • تاثیر وزن ناودانی بر قیمت آن

وزن ناودانی یکی از عوامل موثر بر قیمت آن است. منطقی است که هر چه وزن ناودانی بیشتر باشد به دلیل استفاده از مواد اولیه بیشتر قیمت آن نیز افزایش می یابد. بنابراین اگر وزن ناودانی را بدانید، می توانید تخمین بزنید که قیمت آن چگونه محاسبه می شود. نحوه محاسبه وزن ناودانی به شرح زیر است:

« وزن اشتال هر شاخه از ناودانی بر حسب کیلوگرم بر متر * طول ناودانی بر متر = وزن ناودانی »

  • هزینه حمل و نقل

هر چه کارخانه یا انباری که ناودانی های سقف را از آن خریداری کرده اید از محل کار شما دورتر باشد، هزینه حمل و نقل بیشتری را باید بپردازید. بنابراین با هوشمندی در انتخاب کارخانه مناسب برای خرید ناودانی می توانید هزینه های خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

  • ظرفیت تولید کارخانه

به طور کلی اتفاقاتی که در یک کارخانه می افتد روی قیمت محصولات آن تاثیر دارد. به عنوان مثال، اگر یکی از خطوط تولید ناودانی در یک کارخانه از کار بیفتد، ظرفیت آن تا تعمیر خط تولید کاهش می یابد. در نتیجه ممکن است عرضه پاسخگوی نیاز متقاضیان نباشد و قیمت افزایش یابد.

نحوه قیمت گذاری ناودانی

همان طور که گفته شد ناودانی پروفیلی است که سطح مقطع آن دو ضلع عمود بر هم وجود دارد و در پروژه های عمرانی، ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. قاعدتا قیمت انواع ناودانی به دلیل نوع، وزن و اندازه آن متفاوت است. در بازار آهن این نوع پروفیل در دو نوع فابریک و پرسی عرضه می شود. یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت ناودانی ها آلومینیوم و گالوانیزه بودن آنهاست. ناودانی های آلومینیومی در ساخت انواع ساختمان ها و سازه ها با وزن کم و مقاومت بالایی در برابر خوردگی استفاده می شود. این دسته از محصولات دارای استحکام بالا، جوش پذیری مناسب و غیر مغناطیسی هستند و بهترین جایگزین برای آهن محسوب می شوند. اما ناودانی گالوانیزه نوع دیگری است که عملیات گالوانیزه روی آن انجام می شود. این نوع محصول در محیط های در معرض رطوبت یا اسیدهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمن گالوانیزه هزینه کمتری نسبت به رنگ آمیزی ناودانی دارد و با صرف هزینه کمتر باعث بهبود خواص آن می شود.

ناودانی فولاد 369

جمع بندی

در این مقاله به بررسی عوامل موثر بر قیمت ناودانی پرداختیم. همانطور که خواندید عوامل موثر بر قیمت آهن و مقاطع مختلف فولادی تفاوتی با یکدیگر ندارند و قیمت همه آن ها تحت تاثیر عوامل خاصی قرار دارد. بیشتر علل نوسان قیمت غیرقابل پیش بینی است و امکان پیش بینی قیمت در روزهای آینده را از بین می برد. به همین دلیل توصیه می شود برای برآورد بودجه پروژه مورد نظر قیمت ناودانی و سایر مقاطع فولادی، نزدیک به زمان خرید بررسی شود. بهتر است بلافاصله پس از تخصیص بودجه مواد مورد نیاز خود را خریداری کنید تا در صورت نوسان قیمت با مشکل مواجه نشوید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , خرپا , خرید و فروش آهن آلات , خرید و فروش آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات ,
:: بازدید از این مطلب : 223
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: